بهترین روغن ها برای ماساژ کودک

ماساژ کودک


ماساژ نوزاد

در تابستان کدام روغن برای ماساژ نوزاد مناسب است؟

1- روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین گزینه ها برای ماساژ کودک در فصل تابستان است زیرا بافت این روغن بسیار سبک بوده و به راحتی جذب پوست می شود و همچنین دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است بنابراین برای پوست بدن نوزاد انتخابی ایده آل است.

بهترین روغن نارگیلی که می توان از آن استفاده کرد؛ روغن نارگیل طبیعی می باشد. این روغن را ابتدا روی پوست بریزیدو درجهت رویش مو ماساژ دهید تا از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری شود البته قبل از استفاده از روغنها آن را روی بازو کودک تست کنید اگر به آن حساسیت نداشته کل بدن کودک را چرب کنید.

2- روغن کنجد

بافت روغن کنجد بسیار سبک بوده و به کودک احساس آرامش می دهد. این بهترین روغن برای ماساژ کودک است که به داشتن استخوان هایی قوی نیز کمک خواهد کرد.

روغن کنجد

در زمستان کدام روغن برای ماساژ نوزاد مناسب است؟

1- روغن خردل

روغن خردل بهترین روغن برای ماساژ دادن پوست بدن کودک است البته باید توجه داشته باشید که این روغن را به طور مستقیم روی پوست او نمالید و حتما از یک روغن گیاهی حامل برای رقیق سازی استفاده کنید. با این کار می توانید بدون ترس از عوارض جانبی ، از مزایای روغن خردل بهره ببرید.

2- روغن بادام

از روغن بادام می توان در هر فصلی استفاده کرد زیرا سرشار از ویتامین E است. این روغن رایحه ای خوب دارد و پوست کودک را نرم و لطیف می کند. توصیه می شود برای ماساژ کودک خود تنها از روغن بادام خالص استفاده کنید.

روغن بادام

روغن ماساژ مناسب کودکانی که پوست حساس یا خشک دارند چیست؟

هر روغن گیاهی که غنی از روغن های اشباع نشده باشد بهترین مورد برای پوست کودک است. این روغن ها محتوای بالایی از اسید لینولئیک دارند که برای کودک شما عالی است. برخی از روغن های گیاهی مناسب و حاوی این ویژگی عبارتند از:

1- روغن بابونه

روغن بابونه برای ماساژ کودکانی که دارای پوست بسیار حساس هستند گزینه مناسبی است. ماساژ با این روغن برای کودکانی که مشکل کولیک دارند مناسب بوده و به آن ها در داشتن خواب راحت کمک می کند.

2- روغن درخت چای

علاوه بر روغن های طبیعی دیگر، این روغن به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی شناخته شده است. شما می توانید چند قطره از روغن درخت چای را با یک روغن حامل مخلوط کرده و از آن بر روی پوست کودک خود استفاده کنید.

روغن درخت چای

3- روغن گل همیشه بهار

روغن گل همیشه بهار یکی از روغن های گیاهی است که اثر تسکین دهنده ای بر روی پوست کودک شما دارد. این روغن رایحه ای ملایم داشته و بینی کودک را تحریک نمی کند.

توجه داشته باشید هر کدام از روغن هایی را که انتخاب می کنید، ابتدا یک تست پچ روی پوست کودک انجام دهید تا نحوه واکنش آن را مشاهده کنید. اگر طی 3 ساعت واکنشی مشاهده نکردید می توانید با خیال راحت از آن روغن استفاده کنید.


 به غیر از تکنیک های ماساژ نوزاد ارائه شده در مقاله فوق، ماساژ های مؤثر دیگر نیز برای بدن کودک، 

در سایت شهر۲۴ ارائه شده است


ماساژ کودک

ماساژ کودک

ماساژ کودک یکی از زیباترین و شیرین ترین مباحث ماساژ است.
در عین حال در انجام این نوع ماساژ رعایت نکات ظریف بسیار پررنگ تر از بقیه ماساژ هاست.
ماساژ کودک و نوزاد همانند بقیه ماساژ ها دارای دو شیوه کلی شرقی و غربی است.
تفاوت نحوه اجرای تکنیک ها به دلیل تفاوت در ساختار سبک ها است
اما در نهایت نتیجه هر دو سبک بسیار به هم نزدیک اند.
از تاثیرهای ماساژ کودکان و نوزادان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش هوشیاری
  • بهبود عملکرد روده ها و کمک به یبوست
  • تاثیر قابل توجه در کاهش دردهای کولیک نوزادان
  • کمک به بهبود آرامش قبل از خواب
  • ایجاد ارتباط عاطفی و تقویت آن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش اشتها
  • کمک به رشد عاطفی و جسمی کودک

علاوه بر تاثیراتی که ماساژ بر روی کودک دارد این نکته نیز قابل چشم پوشی نیست
که ماساژور کودک خواه از بستگان باشد یا نه،از انجام این کار آرامش و نشاط فوق العاده ای
دریافت خواهد کرد.
انجام ماساژ کودک می تواند توسط هر فردی انجام بگیرد اما برای بدست آوردن بهترین نتیجه
پیشنهاد می شود که یکی از والدین آموزش ببیند و این کار را انجام دهند.
در بسیاری از کشورها،والدین کودکان را به مراکز ماساژ برای انجام خدمات می برند
اما با توجه به تازگی ایجاد این مراکز در کشور و عدم رعایت استاندارهای کافی بهتر است
این کار در منزل و توسط والدین و یا مراقبت کودک صورت بگیرد.
فردی که ماساژ کودک را می آموزد و قصد انجام آن را دارد باید عمیقا به کودکان عشق بورزد
چرا که نوزادان و کودکان بسیار قوی تر از بزرگسالان احساس طرف مقابل را دریافت می کنند
و بر این احساسات واکنش نشان می دهند
نکته دیگر حائز اهمیت این است که برای نوزدان و کودکان زیر ۱۰ سال به هیچ عنوان نباید از
روغن های آروماتراپی استفاده کرد و روغن های مخصوص کودکان مناسبترین گزینه ماساژ
کودک هستند
البته باید توجه داشت از روغن و یا پودری برای ماساژ استفاده شود که به طور معمول برای
کودک استفاده می شود و ایجاد تنوع در نوع روغن برخلاف بزرگسالان برای کودکان خوشایند
نیست و کودکان به رایحه های آشنا واکنش بهتری دارند
زمان ماساژ کودک بسته به خلق و خوی کودک از ۵ دقیقه تا ۲۰ دقیقه تغییر می کند و نباید مدت
این ماساژ بیش از نیم ساعت باشد.
لازم نیست هر مادری مهارت تخصصی در روش های ماساژ داشته باشد تا بتواند با ملایمت روغن را
بر بدن کودک مالیده و باعث ایجاد آرامش در او شود.
تماس لمسی مادر و کودک مهمترین عاملی است که باعث ایجاد آرامش در کودک می شود.
ماساژ کودک یکی از قدرتمندترین و غریزیترین اشکال ارتباط با کودک است و به طرز
شگفت انگیزی قدرتمند است.
ماساژ به عنوان یک مکمل طبیعی برای کودکانی که بی اشتها هستند و یا آنها که بسیار وابسته به
والدین هستند مناسب است.

 به غیر از تکنیک های ماساژ نوزاد ارائه شده در مقاله فوق، ماساژ های مؤثر دیگر نیز برای بدن کودک، 

در سایت شهر۲۴ ارائه شده است


ماساژ کودک برای خواب

مرحله 1 - به دنبال فرصت مناسب برای ماساژ نوزاد خود باشید:













 به عنوان والدین یک نوزاد یادتان باشد که گام اول برای ماساژ اصولی، انتخاب زمان مناسب است، زیرا کودک باید خود پذیرای این عمل بوده و همراه شما لذت ببرد. در واقع، شما نمی توانید ماساژ را تا زمانی که نوزاد علاقمند نباشد، انجام دهید. ساده ترین راه برای آغاز ماساژ مناسب، این است که والدین مقداری از روغن انتخابی را در کف دست های خود ریخته و روی شکم کودک و پشت گوش های او را ماساژ دهند. اگر در هنگام ماساژ یا لمس شدن بدن نوزاد، او گریه کرد، بدانید که احتمالا زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده اید، ولی اگر نشانه های مثبت مانند تبسم یا آرامش را در وجود فرزند خود مشاهده کردید، بدانید که او از آنچه انجام می دهید، راضی است. پس می توانید کار ماساژ را تا خسته شدن فرزند خود پیش ببرید. در نهایت، لازم است بدانید که در ابتدا، ممکن است نوزاد به ماساژ بدن خود احساس مثبتی نشان ندهد، زیرا او ماساژ را به عنوان یک تجربه جدید و ناراحت کننده می بیند. اما به محض ادامه دادن، او کمتر مقاومت نشان داده و از این کار لذت خواهد برد.

مرحله 2 - ماساژ پاهای نوزاد:









 در مرحله دوم، بهتر است روند ماساژ را با پاهای کودک ادامه دهید. برای این کار، چند قطره از روغن ماساژ را در کف دست خود ریخته و با ماساژ کف پاهای نوزاد، این کار را ادامه دهید. مادران باید ابتدا پاشنه پاها تا انگشتان شست نوزاد را ماساژ داده و سپس، با استفاده از کف دست خود، قسمت پایین و بالای پاهای کودک را مالش دهند. البته، لازم است که این کار به آرامی، به شکل حلقه ای و با استفاده از انگشت شست مادر در قسمت پایین پاها و سپس انگشتان پا ادامه یابد. ماساژ پاهای نوزاد و حرکت به سمت نوک انگشتان، خون را به انتهای عصب های او رسانده و به آرامش کودک کمک شایانی می کند. بلند کردن یکی از پاها و گذاشتن ملایم آن بر روی مچ پای دیگر سبب کشیده شدن قسمت ران ها شده و کودک را آرام می کند. البته این کار باید به نوبت انجام شود، زیرا هر دو پای کودک نیاز به ماساژ و کشیده شدن دارند. بعد از ماساژ پاها، کودک را به آرامی در آغوش گرفته و به وسیله یک پارچه تمیز یا حوله، روغن روی ران پاهای او را تمیز کنید.

مرحله 3 - حرکت دادن دست ها و ماساژ آن ها:


 پس از ماساژ پاهای نوزاد، نوبت دست ها است که باید ماساژ داده شوند. الگوی درست ماساژ دست های نوزادان بسیار شبیه ماساژ پاها است. دست های کودک را صاف نگه داشته و با ریختن چند قطره روغن بر روی کف دست، به آرامی آن ها را ماساژ دهید. یادتان باشد که جهت مالش دادن دستهای نوزادان باید به سمت انگشتان کوچک باشد. برای این کار، دست خود را به اطراف بازوی نوزاد چرخانده و به آرامی ماساژ را ادامه دهید. جهت حرکت دست والدین باید مستقیم بوده و به سمت مچ دست حرکت کند. در این مرحله، مچ دست نوزاد را به صورت حرکات دوار ماساژ داده و مانند یک دست بند دست خود دور مچ او بچرخانید. این حرکت باید به آرامی و از سمت ساعد به سمت بازو ادامه یابد. همچنین، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که ماساژ دستان نوزاد با حرکات دوار و ملایم، روند کار را برای او لذت بخش خواهد کرد. در مرحله پایانی، روغن دست های نوزاد را هم مثل پاهای او با یک حوله تمیز پاک کنید.

مرحله 4 - ماساژ سینه و شانه های نوزاد:





















































در این مرحله نوبت به ماساژ شکم کودک می رسد. به یاد داشته باشید که این منطقه از بدن بسیار ظریف بوده و نباید کوچکترین فشاری به این ناحیه وارد نمود. برای این کار، کافی است روند ماساژ را از ناحیه بالای شکم (زیر استخوان قفسه سینه) شروع کرده و کف دست ها را به آرامی زیر استخوان قفسه سینه قرار دهید. البته فرایند درست ماساژ شکم نوزادان به این صورت است که دور گردن او هم باید مانند شکم و اطراف ناف بادقت ماساژ داده شود. برای انجام درست این کار، هرگز فشار زیادی بر این نواحی اعمال نکرده و دستان خود را به آرامی روی شکم فرزندتان بچرخانید. حرکت دستان والدین در هنگام ماساژ شکم نوزادان باید دوار و در جهت حرکت عقربه های ساعت ادامه یابد. از ماساژ و وارد کردن فشار به خود ناف نوزادان اجتناب کنید، زیرا اعمال فشار برای این نقطه حساس بدن کودک می تواند بند ناف را دچار مشکل کرده و به صورت نارس از جای خود بکند.

مرحله 6 – ماساژ صورت و سر نوزاد:


ماساژ صورت و سر نوزادان می تواند کاری چالش برانگیز باشد، زیرا نوزادان حرکت زیادی از خود نشان می دهند. به همین دلیل، می توان ادعا کرد که ماساژ سر و صورت نوزاد مهمتر از ماساژ قسمت های دیگر بدن او است. برای این کار، شما باید نوک انگشت خود را در مرکز پیشانی کودک قرار داده و به سمت چانه حرکت دهید. دوباره، انگشتان خود را از ناحیه از چانه حرکت داده و به طرف گونه های فرزندتان برسانید. سعی کنید تا روند ماساژ گونه ها به آرامی و با حرکت دوار صورت گیرد. همچنین، فراموش نکنید که این مرحله از ماساژ باید چند بار تکرار شود تا تاثیر آن بر روی سر و صورت نوزاد مشاهده گردد.

پس از ماساژ صورت، ماساژ پوست سر نوزاد را با انگشت دست خود آغاز کنید. این کار باید مانند شامپو کردن موهای کودک انجام گرفته و فشار کمی از سوی نوک انگشتان والدین بر سر کودک وارد شود. از آنجایی که جمجمه کودک ظریف است، اعمال فشار زیاد بر این منطقه می تواند بسیار خطرناک باشد. در نهایت، لازم است بدانید که ماساژ پیشانی کودک همزمان با ماساژ سر، بسیار مفید است. برای این کار مادر باید انگشتان دست خود را از سر نوزاد به مرکز پیشانی او برساند.

مرحله 7 – ماساژ پشت نوزاد:


 در مرحله نهایی، زمان آن رسیده است که کودک خود را به روی شکم چرخانده و پشت بدن او را به آرامی ماساژ دهید. برای این کار، لازم است والدین با دستان خود پشت بدن نوزاد و طرفین آن را ماساژ دهند. در واقع، شما باید نوک انگشتان خود را روی قسمت بالای پشت نوزاد قرار داده و به آرامی به سمت ساعد او حرکت کنید. سپس، انگشت اشاره خود را روی طرفین بالای ستون فقرات قرار داده و به آرامی به باسن نوزاد بکشید. روند ماساژ را چند بار تکرار کنید. هرگز انگشتان دست والدین نباید بر روی ستون فقرات نوزاد قرار گیرد. بهتر است انگشتان مادر بر روی دو طرف شیار ستون فقرات قرار گرفته و به سمت پایین کشیده شود. ماساژ شانه های کودک با حرکت دوار و آرام بسیار موثر است.


 به غیر از تکنیک های ماساژ نوزاد ارائه شده در مقاله فوق، ماساژ های مؤثر دیگر نیز برای بدن کودک، 

در سایت شهر۲۴ ارائه شده است











آموزش ماساژ صحیح کودک و اثرات مثبت آن

ماساژ کودک یک راه شگفت انگیز و موثر برای برقراری ارتباط با نوزاد است زیرا نخستین رابطه نوزاد با دنیای خارج از طریق لمس کردن حاصل می شود و لمس کردن به نوزاد احساس امنیت و اعتماد می بخشد. والدین با تماس های محبت آمیز و ماساژ نوزاد می توانند احساس آرامش بیشتری به او ببخشند و به او ابراز محبت کنند و از آغاز نوزادی به افزایش اعتماد به نفس او کمک کنند. ممکن است والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، درباره ماساژ کودک و فواید و طریقه انجام آن اطلاعات کمی داشته باشند، این عزیزان می توانند برای کسب اطلاعات درست و اصولی این بخش از سبک زندگی نمناک را مطالعه نمایند.


فواید ماساژ برای نوزاد و کودک شما

ماساژ دادن کودک با روغن دارای فوایدی از جمله موارد ذیل می باشد:


1. باعث می شود کودک احساس امنیت و آرامش کرده، گریه هایش کاهش یابد، تنفسش تنظیم شده و بدنش گرم شود.


2. گردش خون در دست ها و پاها بهبود خواهد بخشید.


3. برای هضم و حرکت روده ای کودک به خصوص مبتلایان به کولیک بسیار مفید است.


4. باعث آرامش کودک می شود.


5. الگوی خواب کودک تنظیم می شود.

ماساژ برای کودک

6. در نوزادان نارس، ماساژ باعث نتایج شگفت انگیزی از جمله افزایش وزن و فعالیت مغزی و تثبیت ضربان قلب خواهد شد.

7. ماساژ، با بهبود گردش خون باعث شاداب شدن پوست کودک می شود.

8. ماساژ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و موجب کاهش بسیاری از دردهای مزمن در بدن کودک می شود.

9. ماساژ سبب محکم شدن عضلات کودک می شود.

10. ماساژ به بهتر شیر خوردن کودکان کمک می کند.

ماساژ نوزاد

11. کودکانی که ماساژ را تجربه می کنند، سرحالتر و خوش اخلاق ترند.

12. ماساژ درد ناشی از درآوردن دندان و نفخ و جمع شدن گاز در روده های کودک را تسکین می دهد.

13. ماساژ باعث روان تر شدن ترشحات مخاطی و کمک به خروج این ترشحات می شود.

14. نوزادانی که ماساژ را تجربه می کنند، در آینده برای کنار آمدن با استرس ها توانایی بالاتری دارند و تحمل بیشتری در برابر درد خواهند داشت.

ماساژ کودک

نکته :

ماساژ کودک تنها برای کودک پرفایده نیست، بلکه برای والدین هم منافع خوبی دارد و این عمل موجب ایجاد احساس آرامش در والدین و بالا رفتن حساسیت آنها نسبت به حرکات کودکشان می شود. والدینی که فرزند خود را ماساژ می دهند، به دلیل تماس چشمی که در طول ماساژ با نوزاد خود دارند، شناخت و درک بهتری نسبت به عکس العمل های او پیدا می کنند و این امر سبب می شود آنها از کودکشان بهتر مراقبت کنند.

قبل از شروع ماساژ کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

انتخاب محیطی آرام و مناسب نیز به اندازه خود روغن از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب، قبل از شروع به ماساژ کودک، اتاق را آماده کنید.

  • درها و پنجره ها را ببندید.
  • تلفن خود را در حالت بی صدا قرار دهید.
  • دمای اتاق را حدود 24 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  • موسیقی آرام بخشی را پخش کنید.
  • کودک خود را روی حوله یا تشکی بخوابانید.
  • روغن ماساژ، حوله دستی، لباس و پوشک کودک را در دسترس قراردهید.

نکاتی که برای ماساژ کودک باید در نظر بگیرید

1. هنگام ماساژ کودک به او فشار زیادی وارد نکنید.

2. قبل از اعمال روغن روی بدن کودک، دمای آن را آزمایش کنید.روغن نه باید خیلی سرد باشد نه خیلی گرم.

3. ناخن دست هایتان را کاملا کوتاه کنید و اطمینان حاصل کنید که دستان تان گرم، تمیز و خشک است.

4. تکنیک های ماساژ کودک را بیاموزید. بدین منظور می توانید از فردی کمک بگیرید یا فیلم های آموزشی تماشا کنید.

5. زمان ماساژ دادن فرزند زیورآلاتی که ممکن است هنگام ماساژ به نوزاد آسیب بزنند را از دست خود خارج کنید.

6. سطحی که کودک را روی آن قرار می دهید خیلی نرم و فرو رونده نباشد.

نحوه ماساژ کودک

چگونه نوزاد را ماساژ دهیم ؟

ابتدا دست ها را روی قفسه سینه بگذارید و ماساژ را از زیر گردن شروع کنید و با حرکات دایره وار به ملایمت با استفاده از انگشتان شست، زیر گردن و اطراف استخوان قفسه سینه کودک را ماساژ دهید و بعد به آرامی به دو طرف قفسه سینه بروید.

سپس ماساژ دست ها را آغاز کنید و از مچ دست تا زیر بغل کودک را ماساژ دهید و خیلی آرام هر کدام از انگشتان، مفاصل و کل دست را لمس کنید. با یک دستتان شکم نوزاد را از ناحیه بالای ناف با حرکت دایره وار در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

حالا پاها را به آرامی تا کشاله ران ماساژ دهید و با سر انگشتان خود انگشتان پای کودک را لمس کرده و با حرکات طولی کف پاهایش را ماساژ دهید. در آخر با استفاده از کف دست و حرکات دایره وار پشت و کمر را ماساژ دهید. کامل، آرام و بدون وقفه انجام شدن ماساژ بسیار مهم است پس تمام حواستان به نوزاد باشد و به بهانه های مختلف، ماساژ را قطع نکنید.

دقت کنید ماساژ کودک نباید با فشار دست باشد و نوازش و لمس بدن او، دور از ناحیه قلب باشد. لمس بدن نوزاد و حرکت آرام دست به سمت قلب فقط در زمانی که کودک بیدار و فعال است، مناسب خواهد بود.

ماساژ صحیح کودک

زمان ماساژ کودک

مدت زمان ماساژ کودک می تواند بین 5 تا 15 دقیقه باشد و به سن و واکنش هایی که کودک دارد، بستگی دارد. هنگام ماساژ کودک نباید گرسنه یا کاملا سیر باشد. یک ساعت بعد از خوردن غذا و پس از استحمام فرصت مناسبی برای این کار است. بیشتر کودکان پس از ماساژ به خواب می روند، بنابراین زمان ماساژ را قبل از خواب او در نظر بگیرید.

در صورتی که کودک تان علاقه دارد، در مکانی خلوت و در دمای 25 درجه سانتی گراد او را ماساژ دهید. بهتر است این کارزمانی انجام شود که نوزاد بدون پوشش بوده و یا پوششی داشته که در آن احساس راحتی کند.

حرکات کششی بعد از ماساژ

بعد از ماساژ دست ها و پاهای نوزاد حرکات کششی را روی آنها اجرا کنید و دست های نوزاد را صاف و از مچ دست بگیرید و به بیرون بکشید و چند ثانیه به همان شکل نگه دارید.

دست ها را به شکل ضربدری روی شکم بگذارید، چند ثانیه نگه دارید و جای دست ها را تعویض نمایید. بازوها را به سمت بالا کشیده و سپس به سمت پایین با زاویه قائمه نگه دارید.

پاها را ضربدری روی شکم قرار دهید و جای پاها را پس از چند ثانیه عوض کنید.

ماساژ صحیح نوزاد

 

چه زمانی نباید کودک را ماساژ دهید؟

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از نمناک باید بگوییم که کودک بیمار را ماساژ ندهید و گر نوزاد تب داری این کار را انجام ندهید و با در آغوش گرفتن نوزاد به او آرامش دهید. هرگز نوزاد تازه غذا خورده را ماساژ ندهید زیرا ممکن است استفراغ کند. ماساژ نوزاد گرسنه هم موجب بیقراری او می شود. همچنین هنگامی که کودک تمایل به بازی دارد او را ماساژ ندهید.

برخی از سوالات رایج

1- آیا می توان در آب و هوای گرم و مرطوب کودک را با روغن ماساژ داد؟

بله، به شرطی که قبل از حمام کودک را ماساژ داده و به درستی او را شستشو دهید. این کار به او احساس راحتی می دهد.

2- آیا باید قبل و بعد از ماساژ کودک را حمام کرد ؟

اگر از روغن های سنگین که غلیظ هستند استفاده می کنید، کودک را حمام ببرید.

در صورت مهارت انواع ماساژ  با ثبت  آگهی رایگان در سایت شهر24 خود را معرفی کنید